AI zepsuje Ci druk. Chyba, że znasz tę zasadę.

/blog/image/projekty-w-ai.jpg 750 1200 OpenPrint.pl
09 września 2025 Autor: Piotr Jurgielewicz Kategoria: Drukarnia
AI zepsuje Ci druk. Chyba, że znasz tę zasadę.

Już niemal codziennie dostajemy projekt wygenerowany przez sztuczną inteligencję. Nie ma niczego złego w korzystaniu na co dzień z AI. Wszyscy to robią i wszyscy cały czas zachwycamy się jej możliwościami. Czy są tego złe strony? Pozwól, że pokażę Ci moją perspektywę.

Tworzenie projektu do wizytówki, czy nawet ulotki stało się dużo łatwiejsze. Nie musisz już szukać grafika, wybierać tego, który nie dosyć, że zrobi projekt, to na samym początku w ogóle odpowie na Twoje zapytanie.

Następnie brief i tysiące pytań, żeby zobaczyć projekt, który nie do końca pasuje. Za projekt jednak trzeba zapłacić, nawet jak nie do końca spełnia oczekiwania. W tym momencie ogromną pokusą jest danie tego zadania do jednego z wielu czatów AI. Wgrywasz swoje logo lub pokazujesz swoją stronę razem z kolorami i stylistyką lub ją po prostu omawiasz i sztuczna inteligencja generuje (lepiej lub gorzej) projekt lub choćby szkic projektu, nad którym można dalej pracować.

Gdzie tutaj wady?

No właśnie. Pliki z Midjourney, DALL·E czy te wygenerowane przez ChatGPT to cyfrowe miny. Wysłanie ich prosto do druku to gwarancja kłopotów: niewłaściwe barwy, artefakty, zła skala – a to dopiero początek.

Dochodzi do tego przyzwyczajenie, że jeśli stworzyłem kiedyś grafikę do internetu, to do druku będzie dokładnie tak samo. A tak nie jest. W druku mamy nieco więcej ograniczeń i zasad, których należy się trzymać. Nie jest tutaj tak, że jak na ekranie wygląda dobrze, to w rzeczywistości wyjdzie dokładnie tak samo.

Nie jest to miejsce na pisanie o spadach, marginesach bezpieczeństwa, rozdzielczości i innych technicznych aspektach. Chcę jednak pokazać Tobie w czym AI jest dobre, a w czym złe i do czego warto wykorzystać tę potężną technologię.

Problemy

  • Barwy (RGB → CMYK): AI „myśli” w RGB, druk „mówi” w CMYK. W skrócie, drukarnie używają zupełnie innego rodzaju kolorów. Każdy projekt należy zamienić w kolory CMYK, jeżeli chcemy go drukować. Bez konwersji kolory gasną i “brudnieją”. Do konwersji służą takie narzędzia jak Photoshop czy Illustrator.
  • Rozdzielczość: często do projektu wrzucamy elementy, które w druku będą za bardzo rozciągnięte, przez to będzie widać pixele. AI nie radzi sobie jeszcze zbyt dobrze ze skalowaniem i wymiarami gotowego projektu.
  • Wektor vs. raster: Logo i teksty muszą być wektorowe. AI daje rastry, które przy skalowaniu się sypią. Poniżej jest krótka animacja, która to najlepiej pokaże.
  • Detale: AI wciąż gubi szczegóły. Niewłaściwe napisy, krzywe litery czy niemożliwe kształty. Najtrudniejsze w tym jest to, że często nie da się tego w łatwy sposób poprawić – właśnie dlatego, że są to rastry w niskiej rozdzielczości.

Przykłady z życia

Zobacz ten obrazek poniżej:

Klient chciał, żebyśmy wydrukowali ten projekt w wymiarach 100 x 200 cm. Problem polega na tym, że ten projekt nie ma takich wymiarów, ani takich proporcji. Przeskalowanie go sprawi, że wszystkie elementy przestaną wyglądać naturalnie, a napisy stały by się nieczytelne. Jest to dobra inspiracja, na podstawie której możemy zrobić projekt takiego banera.

Kolejny przykład:

Bardzo ładnie stworzony projekt przez Chat GPT, znajdują się na nim jednak trzy błędy:

  1. Spójrz na rower i jego kierownicę, to oczywiście drobny i raczej uroczy błąd.
  2. Kod QR - ten nie zadziała, należy pamiętać, żeby podmienić go na właściwy!
  3. Jednak największym problemem jest to, że projekt ma niewłaściwe proporcje. Żeby otwór na głowę miał właściwe wymiary (tak, żeby można było włożyć do niego głowę)  cały projekt musiałby mieć wysokość ponad 2 metrów! Przerobienie tego projektu to niemalże stworzenie projektu od początku

Do czego więc użyć AI?

Cieszę się, że pytasz! Jest wiele rzeczy, do których warto użyć AI:

  • Burza mózgów i konceptów: szukaj wielu opcji w krótkim czasie. Możesz stworzyć bardzo szybko wiele różnych możliwości i wybrać ciekawe elementy. To przyspieszy i pomoże stworzyć ostateczny projekt.
  • Weryfikacja i poprawki: można pokazać AI gotową pracę – a ona chętnie zaproponuje szereg kolejnych modyfikacji, z którymi możesz, ale nie musisz się zgodzić.
  • Wiedza, jak przygotować projekt: zanim zaczniesz, zapytaj, o czym pamiętać przygotowując projekt do druku. Ile razy widzieliśmy gotowe projekty, których poprawa oznaczałaby stworzenie wszystkiego od nowa, właśnie przez błędy popełnione na samym początku.

W ten sposób możesz np. przesłać do nas przykładowy projekt lub koncepcję, w którą chcesz iść. To ogromne ułatwienie dla grafika, a Ty masz większe poczucie bezpieczeństwa i kontroli jakości finalnego efektu.

Masz pomysł z AI? Wyślij go do nas. Za darmo sprawdzimy, czy nadaje się do druku i co trzeba poprawić.

Inne wpisy z kategorii Drukarnia
/blog/image/projekty-w-ai.jpg 750 1200 OpenPrint.pl
AI zepsuje Ci druk. Chyba, że znasz tę zasadę. AI zepsuje Ci druk. Chyba, że znasz tę zasadę.
/blog/image/jak-pisac-teksty-na-ulotki.jpg 750 1200 OpenPrint.pl
Copywriting dla ulotek: jak pisać przekonujące teksty Copywriting dla ulotek: jak pisać przekonujące teksty
/blog/image/przycieta-reka-mlodego-mezczyzny-noszacego-bransoletke-z-tekstem_1.jpg 750 1200 OpenPrint.pl
10 nietypowych pomysłów na wykorzystanie papierowych opasek 10 nietypowych pomysłów na wykorzystanie papierowych opasek
Wróć do listy artykułów