Wybór odpowiednich elementów graficznych do katalogu. Jak dobrze dobrać czcionki, kolory i obrazy?

/blog/image/wybor-odpowiednich-elementow-graficznych-do-katalogu.jpg 750 1200 OpenPrint.pl
05 września 2023 Autor: Ewelina Górska
wybor-odpowiednich-elementow-graficznych-do-katalogu-jak-dobrze-dobrac-czcionki-kolory-i-obrazy.jpg

Katalogi mają ogromną siłę oddziaływania na decyzje zakupowe klienta. Ich skuteczność bazuje nie tylko na zawartych wewnątrz fotografiach produktów, ale też stylu, czcionkach, kolorach i grafikach. Profesjonalizm i czytelność przekładają się na zwiększenie zaufania odbiorcy do marki i całej oferty. Poznaj najważniejsze wskazówki projektowania katalogów!

Jakie znaczenie ma odpowiedni dobór grafiki, czcionek i kolorów w katalogach?

Krótko mówiąc, sposób zaprojektowania katalogu ma fundamentalne znaczenie dla wizerunku Twojej firmy. Nie chodzi jedynie o zawarcie w nim atrakcyjnych cenowo produktów i usług. Barwy dopasowane do charakteru oferty sprzyjają spójności i zwiększają zaufanie klienta. Czcionki sprzyjają łatwemu przyswajaniu treści, na co ma związek nie tylko rodzaj fontu, ale też jego rozmiar i barwa. W końcu również grafika powinna cechować się relewantnością wobec elementu oferty.

Dopasowanie ww. elementów nie powinno być ograniczone jedynie do oferowanego asortymentu. Czcionka, kolory i grafiki muszą być też spójne między sobą. Projektowanie katalogów według takich zasad pomaga przygotować materiał przyjemny w odbiorze i sprzyjający podjęciu decyzji zakupowej. Aby dobrze się o tym przekonać, zerknij na podpowiedzi tworzenia poszczególnych elementów projektu.

Jak dobrze wybrać czcionkę do katalogu firmowego?

Zacznijmy od czcionki, która jest świetnym sposobem przekazania informacji. Treść zapisana przy jej pomocy musi być:

  • czytelna;
  • łatwa w przyswojeniu;
  • zrozumiała;
  • zachęcająca;
  • krótka, ale wyczerpująca.

W katalogu nie ma miejsca na szerokie opisy usług i produktów. Liczą się konkrety w postaci korzyści dla klienta i uwzględnienie najważniejszych cech oferty.

Postaw na maksymalnie dwa rodzaje czcionki. Jedna powinna być zarezerwowana do nagłówków, druga do pozostałej treści. Korzystaj z wyboldowanej czcionki dla podkreślenia najważniejszych wyrazów, które opisują produkt/usługę. Nagłówki powinny być zapisane większym rozmiarem fontu. Pamiętaj, że czytelnik poznaje treść zwłaszcza nagłówkami, więc staraj się je maksymalnie skonkretyzować.

Jeśli mowa o spójności przekazywanej treści dotyczy to również rodzaju czcionki. Unikaj w katalogach liter zapisywanych sposobem artystycznym. Tu liczy się jasność przekazu, łatwość odczytu i dobre wyróżnienie na grafice.

Jak posługiwać się kolorami w projekcie katalogu?

Najważniejsze czynniki w wyborze kolorów do katalogu to:

  • spójność z logo firmy;
  • umiar w doborze barw;
  • kontrast z treścią.

Kluczem do stworzenia skutecznego katalogu firmowego jest posługiwanie się kolorami korelującymi z logotypem Twojego biznesu. Projektowanie katalogu powinno opierać się na podobnych, a nawet identycznych barwach, które jednoznacznie łączą się z typowymi dla firmy kolorami. Istnieje mnóstwo firm, które w swoich projektach zastrzegają patentem wzór kolorystyczny towarzyszący logo. Dzięki temu ich rozpoznawalność i spójność wszystkich projektów pozostaje na wysokim poziomie.

Co równie ważne katalog musi być łatwy w przekazie i czytelny. Dlatego kolor tła powinien wspierać przekaz zapisany literami. Kontrast powinien być wyraźny, tak by ułatwić poznanie informacji. To wymaga od Ciebie umiaru w wyborze kolorów. Jeśli logo Twojej firmy ma kilka kolorów, możesz skorzystać tylko z nich. Wprowadzanie mnóstwa barw zmniejsza czytelność i powoduje rozkojarzenie odbiorcy.

Jakość obrazów i unikalność grafik w katalogach

Dzisiaj dostęp do wysokiej jakości grafik i zdjęć jest jeszcze łatwiejsza. Dlatego całkowicie nieakceptowalne jest umieszczanie w katalogach rozpikselowanych, rozmytych czy niewyraźnych fotografii. Niedopasowanie rozdzielczości do formatu może się zdarzać amatorom, ale nigdy nie profesjonalistom, którzy tworzą swoje katalogi firmowe.

Po pierwsze grafika musi być spójna z Twoją ofertą. Klient nie może się też zastanawiać, dlaczego fotografia na jednej stronie ma zupełnie inny styl od tej na kolejnej. Przeglądanie katalogu powinno być naturalne, a każda strona połączona ze sobą jakością grafiki.

Zasady dobrego doboru grafik i fotografii wymagają również unikalności. Niedopuszczalne jest posługiwanie się obrazami, które są bardzo popularne zwłaszcza w sieci. Poza tym brak unikalności zostanie szybko rozpoznany przez klientów zaznajomionych z podobnymi produktami. W ten sposób traci się na wiarygodności, a poziom zaufania spada.

Zapanuj nad układem treści w katalogu

Teraz już znasz zasady projektowania katalogów dla biznesu. Pora na połączenie ich w całość. Potrzebne jest do tego ustalenie hierarchii ważności poszczególnych elementów. Co istotne, w każdym katalogu musi się znaleźć … wystarczająco pustej przestrzeni. To ważne, by katalog nie zmienił się w broszurę. On ma zawierać esencję i najważniejsze informacje o produkcie, a nie jego opis i specyfikację.

Poza tym treść pisana wybranymi czcionkami musi być widoczna wobec wybranych kolorów tła i sąsiadujących grafik. Z drugiej strony litery nie mogą utrudniać dostrzeżenia obrazów. Każdy z elementów powinien być dopasowany ze smakiem i w pełnej harmonii z całością. To zapewni sukces całemu projektowi!

Wróć do listy artykułów