
Jeśli kiedykolwiek przygotowywałeś plik do druku, na pewno zetknąłeś się z terminami CMYK i RGB. Te dwa modele kolorów są podstawą w świecie poligrafii i projektowania graficznego, ale ich zastosowanie nie jest takie samo. Czy wiesz, który z nich wybrać, aby Twój projekt wyglądał idealnie po wydrukowaniu? W tym artykule rozwiejemy wątpliwości i wyjaśnimy, dlaczego właściwy wybór ma kluczowe znaczenie dla sukcesu Twoich wydruków.
CMYK czy RGB do druku – czym różnią się te modele?
RGB jest modelem addytywnym, który tworzą trzy podstawowe kolory: czerwony (red), zielony (green) i niebieski (blue). Docelowy kolor uzyskuje się poprzez sumowanie składowych, a maksymalna ich wartość daje biel. Ten profil kolorów jest najczęściej stosowany w przypadku projektów, które mają być wyświetlane na ekranach telefonów, komputerów, telewizorów czy tabletów. W modelu RGB kolory powstają przez dodawanie światła, co oznacza, że im więcej barw łączymy, tym jaśniejszy obraz uzyskujemy. Pełne połączenie daje biel, a brak światła – idealną czerń.
W profilu kolorów RGB każda barwa podstawowa ma aż 256 poziomów jasności, co sprawia, że model ten może prezentować ponad 16 mln kolorów. Każda barwa ma swój indywidualny zapis zawierający się w przedziale od 0 do 16 777 215, np. czerń to R:0, G:0, B:0. Różnice pomiędzy kolorami potrafią być bardzo subtelne, dzięki czemu RGB umożliwia precyzyjne odwzorowanie barw na urządzeniach elektronicznych. Co więcej, wyświetlane obrazy są pełne szczegółów i przejść tonalnych nadających im głębię.
Plik do druku CMYK czy RGB?
CMYK jest modelem substraktywnym, gdzie kolory powstają poprzez odejmowanie składowych od światła białego, czyli odwrotnie niż w przypadku profilu RGB. Mówiąc w uproszczeniu, zestawienie wszystkich pigmentów CMYK daje kolor czarny. Nazwa tego modelu pochodzi od kolorów podstawowych, takich jak: cyjan (cyan), magenta (magenta), żółty (yellow) oraz czarny (key). Cyjan to jasna, niebiesko-zielona barwa, która pochłania światło czerwone. Magenta to odcień różowo-fioletowy absorbujący światło zielone, natomiast żółty pochłania światło niebieskie. Key, czyli czerń, to tzw. barwa kluczowa, która służy do zwiększania głębi i kontrastu obrazu.
Model CMYK jest stosowany w szeroko pojętym druku: ulotek, katalogów, wizytówek, plakatów czy opakowań. Poszczególne kolory zapisywane są w tym modelu podobnie jak w RGB, tyle że udział poszczególnych barw wyrażany jest w wartości procentowej, np. zieleń to C:100, M:0, Y:100, K:0. A jak wygląda zapis koloru czarnego? Teoretycznie można wykorzystać 100% nasycenia K, ale w projektowaniu graficznym często stosuje się tzw. rich black, który umożliwia uzyskanie bardzo bogatej, nasyconej czerni, której kombinacja wygląda tak: C:60, M:40, Y:40, K:100.
Dlaczego w druku wykorzystuje się CMYK, a nie RGB?
Jeśli zastanawiałeś się kiedyś, jakie kolory do druku wybrać: CMYK czy RGB, musisz wiedzieć, że jedyną słuszną opcją jest CMYK. Dlaczego tak jest?
Taki stan rzeczy można wytłumaczyć bardzo prosto, nie zagłębiając się w tajniki poligrafii. Otóż te dwa modele mają inne punkty wyjścia. W profilu RGB jest to czerń całkowita, np. ekranu telewizora, dlatego kolory sumują się do bieli. Z kolei w CMYK stanem zerowym jest biel kartki, dlatego dodanie barw daje czerń.
Co więcej, drukarnie korzystają z modelu CMYK, ponieważ farby drukarskie działają na zasadzie mieszania barwników, a nie światła. W efekcie model RGB, bazujący na emisji światła, jest idealny do ekranów, ale zupełnie nie sprawdza się w druku.
Czy można wydrukować projekt w modelu RGB?
Samodzielnie zaprojektowałeś firmową ulotkę w programie graficznym i z dumą zaniosłeś plik do drukarni, jednak wydruk na papierze zupełnie odbiegał od tego, co widziałeś na ekranie? W żadnym wypadku nie jest to wina punktu poligraficznego, a jedynie nieznajomości profili kolorów.
Drukarnia przed realizacją wydruku konwertuje plik do CMYK-a, co powoduje zmianę kolorów. Stają się one jaśniejsze, mniej wyraziste i bardziej stonowane. Bardzo często wyglądają „jak za mgłą”.
Jeśli chcesz uzyskać perfekcyjny wydruk, przekonwertuj RGB na CMYK przed wizytą w drukarni. Taką możliwość dają wszystkie popularne programy graficzne. Po zmianie profilu kolorów upewnij się, że wyglądają tak, jak w Twoim pierwotnym zamyśle.
Podsumowanie
Wybór pomiędzy CMYK-iem a RGB zależy od realizowanego projektu. Pliki przeznaczone do druku zawsze powinny być przygotowane w CMYK-u. Jeśli natomiast tworzysz grafikę na potrzeby cyfrowe, np. do social mediów, RGB jest zdecydowanie lepszą opcją. Jeżeli chcesz uzyskać efektowne, nasycone i szczegółowe wydruki: ulotek, katalogów, kalendarzy czy plakatów, skorzystaj z usług OpenPrint.pl. To drukarnia internetowa, w której możesz skorzystać z pomocy fachowców w odpowiednim przygotowaniu plików.

