Drukowanie na folii samoprzylepnej – o czym warto pamiętać?

/blog/image/drukowanie-na-folii.png 750 1200 OpenPrint.pl
31 marca 2023 Autor: Ewelina Górska
drukowanie-na-folii-samoprzylepnej-o-czym-warto-pamietac.png

Współczesna technologia umożliwia drukowanie na różnych materiałach, w tym nawet na folii samoprzylepnej. W naszej firmie realizujemy różne zlecenia związane m.in. z tworzeniem materiałów reklamowych i ozdobnych. Wśród świadczonych przez nas usług znajduje się również drukowanie na folii. O czym należy pamiętać decydując się na drukowanie na tego typu materiale? Podpowiadamy!

Drukowanie na folii różnymi metodami

Drukowanie na folii samoprzylepnej można wykonać, wykorzystując różne techniki, takie jak:

  • druk cyfrowy,
  • druk offsetowy,
  • druk solwentowy,
  • sitodruk,
  • fleksografia.

O tym, jaki efekt uzyskamy, decyduje nie tylko wybrana technika, ale też nośnik, na którym zdecydujemy się drukować. W tym miejscu omawiamy drukowanie na folii określanej jako samoprzylepna, niemniej warto pamiętać, że również ona występuje w różnych wariantach. Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje dotyczące drukowania na folii, które powinieneś uwzględnić, podejmując decyzję o zamówieniu konkretnych wydruków.

Rodzaje folii i ich charakterystyka

Do produkcji folii samoprzylepnej wykorzystuje się polimer syntetyczny, a grubość gotowego  materiału zazwyczaj nie przekracza 0,3 mm. Folie są dostępne w dziesiątkach różnych wersji, różniących się przeznaczeniem. Mogą mieć trwały lub wymienny klej, albo być produkowane całkowicie bez kleju. W ostatnim przypadku do mocowanie do powierzchni jest możliwe dzięki właściwościom silikonu, z którego zostały wykonane.

W naszej ofercie znajdziesz folie różniące się wyglądem – poszczególne egzemplarze mogą być półprzezroczyste, nieprzezroczyste i całkowicie przezroczyste. Oprócz tego folia może być matowa lub błyszcząca, służąca do tworzenia materiałów na stoiska, plakatów i naklejek. Z kolei przezroczyste i perforowane materiały nadają się do ozdabiania witryn sprzedażowych, tworzenia reklamy transportowej i oklejania gablot. Błyszczącą folię można stosować również jako ochronę karoserii przed zarysowaniami.

Drukowanie na folii samoprzylepnej pozwala na stworzenie spersonalizowanych nadruków, dostosowanych do potrzeb i oczekiwań konkretnego Klienta. Błyszczącą folię polecamy stosować szczególnie do tworzenia reklam, które mają zostać umieszczone w słabo oświetlonych pomieszczeniach, ponieważ świecące obiekty łatwiej przyciągają uwagę przechodniów. Z kolei nadruki naniesione na folię matową świetnie się sprawdzą jako reklama outdoorowa, narażona na działanie promieni słonecznych.

Z jakich materiałów mogą być wykonane folie?

Powyżej wspomnieliśmy o folii poliestrowej, która jest szczególnie polecana do tworzenia reklam znajdujących się wewnątrz budynków. Jednak oprócz folii poliestrowej, do druku można wykorzystać również folię:

  • Winylową – jest trwała, dobrze przylega do każdej powierzchni, nie tylko płaskiej, ale też tej z gładkimi krzywiznami.
  • PCV – materiał o stosunkowo niskiej wytrzymałości, który dobrze sprawdza się przy produkcji opakowań spożywczych.
  • Banerową – polecana do stosowania na nierównej powierzchni, bardzo wytrzymała. Jej minimalny okres żywotności wynosi 5 lat.
  • Perforowaną – ten rodzaj folii to biały materiał z perforacją z jednej strony i czarny z drugiej, wykorzystywany do tworzenia reklam umieszczanych w witrynach sklepowych lub w oknach pojazdów transportu publicznego

Drukowanie na folii samoprzylepnej – jakie są zalety takiego rozwiązania?

Druk jest nakładany na folię samoprzylepną przy użyciu nowoczesnych urządzeń wielkoformatowych, dzięki czemu produkty mogą mieć dowolne wymiary i być w pełni dostosowane do wymagań Klienta. Na przezroczystych foliach nadruk może zostać wykonany z wykorzystaniem podkładu bielonego lub bez żadnych dodatków. Niewątpliwie zatem za zaletę tego rozwiązania można uznać szeroki wachlarz możliwości, jakie daje ta metoda. Jeśli chodzi o inne zalety, wyróżniające drukowanie na folii samoprzylepnej, z całą pewnością można zaliczyć do nich:

  • brak ograniczeń projektowych (jednym ograniczeniem jest konieczność wykorzystywania barw z palety PANTONE),
  • dużą trwałość,
  • odporność na działanie czynników atmosferycznych, dzięki czemu zadrukowana folia może być wykorzystywana jako reklama outdoorowa,
  • atrakcyjną cenę,
  • bardzo dobrą jakość, pozwalającą na stworzenie szczegółowych nadruków, z dużą ilością detali i niewielkich elementów,
  • możliwość szybkiej realizacji zamówienia

Zakładając, że gotowe nadruki nie będą poddawane dodatkowym zabiegom ochronnym, mającym na celu przedłużenie ich żywotności, w nienaruszonym stanie powinny wytrzymać około 3 lat. Jeśli jednak zdecydujesz się na zabezpieczenie nadruków przed promieniowaniem UV oraz działaniem innych czynników atmosferycznych, ich żywotność może zostać przedłużona nawet o siedem lat. Aby zabezpieczyć nadruki umieszczone na folii, należy poddać je laminowaniu. Jednocześnie należy mieć na uwadze, że nadruki znajdujące się wewnątrz pomieszczeń zawsze będą blaknąć nieco wolniej, niż te znajdujące się na zewnątrz budynku, niezależne od tego, czy zostaną zabezpieczone, czy też nie.

Jak widzisz, drukowanie na folii samoprzylepnej daje wiele korzyści. Kluczowe jest jednak, aby wybrać odpowiedni materiał i zastosować właściwą metodę. Dlatego warto zlecić to zadanie fachowcom, takim jak zespół naszej drukarni.

Wróć do listy artykułów