4 najczęściej popełniane błędy przez klientów drukarni - Część pierwsza

/blog/image/pexels-photo-193057.jpeg 750 1200 OpenPrint.pl
09 kwietnia 2018 Autor: Wiktor Bogdanowicz
4-najczeciej-popelniane-bledy-przez-klientow-drukarni-czec-pierwsza.jpeg

Proces zamawiania druku online wcale nie jest trudny. Niemniej bardzo często pojawiają się problemy wynikające z nieprzygotowania klientów, błędów komunikacyjnych na linii drukarnia – klient oraz niewystarczająco jasnych instrukcji dla klienta. W OpenPrint.pl staramy się, aby druk wizytówek czy jakiegokolwiek innego produktu poligraficznego stał się prostszy oraz jeszcze bardziej intuicyjny. W związku z tym powstaje ta lista, zawierająca najczęściej popełniane przez klientów błędy. W końcu świadomość błędu to pierwszy krok do rozwiązania problemu!

1. Zły format

Najczęściej popełnianym błędem przez klientów każdej drukarni internetowej jest zły format plików przygotowanych przez klienta. Nie ma w tym nic dziwnego. Naturalnie każdy przeciętny człowiek może wyjść z założenia, że każdy plik który można wydrukować na domowej drukarce, zostanie również wydrukowany przez profesjonalną drukarnię. Jest to jednak błąd. Drukarnie mają z góry określone formaty plików, pasujące pod rozbudowane i skomplikowane maszyny drukarskie. Najczęściej wykorzystywanymi formatami są: .pdf lub .tiff i takich formatów klient powinien się trzymać. Aby ułatwić klientowi dobór formatu pliku na stronie www.openprint.pl przy każdym produkcie znajdują się szczegółowe instrukcje przygotowania plików, z których warto skorzystać.

2. Brak spadów i / lub marginesów

Na początku pozwolę sobie wytłumaczyć kilka podstawowych pojęć. Spady to zadrukowana część projektu przy brzegu. Ta przestrzeń zostanie po wydruku odcięta. Po co więc spady? Dla bezpieczeństwa. Przed wycięciem produktu ustawia się je jeden na drugim, a następnie tnie gilotyną drukarską. Gilotyna drukarska ma to do siebie, że nie jest całkowicie precyzyjna. Często pojawiają się drobne przesunięcia gilotyny i w związku z tym niezachowanie bezpiecznych spadów może skutkować tym, że na gotowym produkcie pojawią się białe paski na krawędziach. Spady mają chronić przed tymi paskami.

Marginesy natomiast to bezpieczna przestrzeń na brzegach projektów. Jest to kilka milimetrów w których nie powinno umieszczać się treści, aby mieć pewność, że nie zostaną ucięte przez gilotynę. Poza tym zachowanie bezpiecznych marginesów sprawia, że produkt wydaje się być bardziej przejrzysty i estetyczny. Zachowanie bezpiecznych spadów czy marginesów nie jest jednak trudne. Na stronie OpenPrint.pl przy każdym produkcie znajdują się gotowe instrukcje przygotowania plików, które przejrzyście pokazują jak powinny wyglądać marginesy i spady.

3. Niska rozdzielczość pliku

Niestety bardzo mało osób zwraca uwagę na rozdzielczość pliku. Mały plik, który wygląda ładnie na ekranie smartfona nie będzie nigdy wyglądać dobrze po wydruku w formacie 90 x 50 cm. Winne są temu piksele! Rozdzielczość to, najprościej mówiąc, ilość pikseli na cal w pionie i poziomie. Piksel to kropka wykonana z pojedynczej warstwy farby. W poligrafii najczęściej pojawia się termin DPI, czyli Dots Per Inch. Oznacza on ilość „kropek” z farbą na cal (w poziomie i pionie). Standardem drukarskim jest rozdzielczość 300 DPI, oznacza ona 300 takich „kropek” z farbą na cal. Zachowując taką rozdzielczość, klient może być pewien że otrzyma dobrze wykonany i wyraźny wydruk bez tzw. „pikselozy”.

4. RGB zamiast CMYK

Powyższe terminy mogą laikowi wydać się bardzo skomplikowane. Tłumaczą one jednak podstawowe pojęcia, czyli profil kolorów.

RGB jest profilem kolorystycznym wykorzystywanym w ekranach komputerów oraz smartfonów. Skrót oznacza trzy podstawowe kolory (Red, Green, Blue), z których połączeń tworzy się obraz na monitorach.

CMYK natomiast jest paletą kolorów używaną w ploterach drukarskich, czyli Cyan, Magenta, Yellow oraz blacK. Dlaczego o tym informuję? Dlatego, że wybór prawidłowej kolorystyki na etapie projektowania  pomaga uniknąć wyraźnej rozbieżności w kolorze między projektem wyświetlanym, a ostatecznym wydrukiem. Aby zapobiec tym rozbieżnością wystarczy przy tworzeniu projektu ustawić tryb kolorów na CMYK. W przypadku pominięcia tego kroku, program sam przekonwertuje plik RGB na CMYK, co może owocować zmianą kolorów oraz zdziwieniem podczas odbioru zamówienia.

Podsumowanie

Powyższe punkty opisują najczęściej popełniane błędy przez klientów praktycznie każdej drukarni internetowej. Wynikają one głównie z niewiedzy klienta, niemniej w OpenPrint.pl ciągle staramy się budować świadomość klientów oraz dawać kompleksowe wsparcie. Jeżeli po przeczytaniu tego artykułu nadal nie jesteś do końca pewien o czym mowa – zachęcam do rozmowy telefonicznej z jednym z naszych konsultantów. Wystarczy wejść na stronę www.openprint.pl oraz zostawić w wyskakującym okienku swój numer telefonu – nasz konsultant oddzwoni po 25 sekundach i odpowie rzeczowo na każde, nawet najtrudniejsze pytanie.

Wróć do listy artykułów